Tuesday, May 4, 2010

SPR tidak perlu pemerhati bebas di Sibu


Pemantu Pilihan Raya Bersih dan Adil (Mafrel) atau badan bukan kerajaan yang seumpamanya tidak diperlukan untuk menjadi pemerhati bebas kepada perjalanan pilihan raya keci bagi kerusi Parlimen Sibu.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar (kiri, berbaju gelap) berkata SPR telah menyediakan langkah terperinci bagi memastikan pilihan raya tersebut yang hari penamaan calon akan diadakan pada 8 Mei dan hari pengundian pada 16 Mei, dapat dijalankan secara adil dan telus. 
- Petikan berita Bernama

SUARA HATIKU:  Memang benar SPR tak perlu apa-apa pemantau atau pemerhatipun. Kalau ada pemantau kerja-kerja SPR menjadi lebih sukar. Memang kita akui SPR selalunya siap siaga mempastikan  langkah-langkah terperinci disediakan untuk perjalanan sesuatu pilihanraya. Seperti pilihanraya-pilihanraya yang sudah-sudah, Sibu juga akan menyaksikan perkara-perkara yang sama berlaku seperti yang sudah-sudah. UMNO/BN akan dibantu secukupnya bagi mempastikan  kemenangan pada setiap pilihanraya kecil atau umum. Setiap, salahlaku UMNO/BN SPR akan pejam mata. Kalau ada laporan PR buat kesalahan pilihanraya SPR akan bertindak. Begitu jugalah agensi-agensi kerajaan yang lain seperti PDRM, SPRM and juga Peguam Negara.

No comments: