Tuesday, April 27, 2010

Tengku Jadian Melenting.....

PRK Hulu Selangor dah selesai dan pemenangnya juga dah diketahui. Macam-macam perkara timbul semasa kempen dan pihak SPR dan polis buat pekak badak terhadap semua aduan PR. Biasalah tu. Tuduh-tuduhan yang timbul semasa berkempen adakala betul dan kadang-kadang cuma meriam kabat. Masing-masing akan menegakkan hujah masing-masing.

Calon PKR, Zaid Ibrahim kata BN menang kerana menyogok pengundi. Tiba-tiba tengku jadian melenting. Tindakan akan difikirkan untuk diambil terhadap Zaid. Apakah tuduhan Zaid tidak berasas? Seantero Malaysia maklum bahawa setiap kali ada pilihan raya kecilkah, umumkah, sogokan politik berlaku. Ianya sudah membudaya. Apakah janji RM3juta yang dibuat Najib bukan sogokan? Apakah RM50,000 yang di durianruntuhkan kepada 100 orang peneroka Felda bukan sogokan, walaupun duit tersebut memang duit mereka? Kenapa baru semasa kempen baru nak bagi walhal perkara tersebut sepatutnya selasai lama dah? Apa pula nak dikatakan tentang tok-tok batin yang dihanyut dan khayalkan wang dan 'booze? Apakah itu semua bukan sogokan?

Perlu apa bising sedangkan itu sudah menjadi budaya UMNO/BN sekian lama? Itulah hakikat yang ada pada UMNO/BN.

Ia samalah juga dengan apa yang berlaku kepada DSAI. AP Permatang Pauh dihukum kerana mendedah 1Malaysia ada persamaan dengan OneIsrael. Apakah perkara tersebut fitnah? Ada buktinya. Dokumennya juga ada tapi masih UMNO menafikannya. Ialah mana ada orang gila mengaku gila? Mana ada pencuri mengaku dengan sukarela? Apa adakah pembunuh Altantuya mengaku bersalah? Kalau semuanya itu jawabnya positif itu tanda ada mana-mana wayar dah putus.

Tapi UMNO masih dalam 'denial mood'. Maka apakah boleh dipercayai UMNO akan berubah? Buat kata sesetengah orang, tobat lahum.

No comments: